סמבה

פסטיבל סמבה

עד תחילת שנות העשרים של המאה
העשרים
הייתה הסמבה מחוץ לחוק בגלל אופיו הגס והמוחצן של הריקוד.
הסמבה התפתחה בריו דה ז'נירו (אז
בירת
ברזיל) בהשפעת מהגרים שחורים מבהייה. בסוף שנות העשרים נפתחו בתי הספר הראשונים לסמבה, ובראשית
שנות ה-30 הפכה הסמבה למקובלת ולחלק אינטגרלי
מהקרנבל.

בתי הספר
הראשונים לסמבה היו קטנים, לא יותר מ-50 תלמידים שצעדו וחוללו לצלילי המוסיקה, בלי
תלבושות מיוחדות. הקבוצות הללו נקראו: "
blocos" והתכנים שיצר כללו גם נושאים
מהדימיון ורעיונות נועזים. הקבוצה הראשונה, בשנת 1928 הייתה
Deixa Falar. הקבוצה פעלה בפרבר בשם Estacio בריו דה ז`נרו. לא חלף זמן רב והקבוצות הללו החלו לקיים מצעדים
מאורגנים וגם תחרויות. התחרות הראשונה התקיימה בשנת 1932 בה ניצחה קבוצה בשם
Mangueira.

ב-1935 הוכרו בתי ספר לסמבה
באופן רשמי כ"מועדונים ליצירה".

לאחר מלחמת
העולם השנייה נוצרו ארגונים גדולים של סמבה שזכו להתעניינות רבה מצד גורמים חברתים
וכלכליים במדינה. בשלב הבא גיבשו בתי הספר לסמבה זהויות ייחודיות שהתבטאו בסגנון
המוזיקלי ובתלבושות, בסמלים ודגלים ייחודיים. הסגנונות השונים בבתי הספר לסמבה היו
נתונים להשפעות מסגנונות אחרים דוגמת בולרו,
צ`ה
צ`ה צ`ה
ופוקסטרוט.
בקרב השכבות העניות המשיכה הסמבה לשמור על פופולריות.

בשנות
ה-60
וה-70
חזרה הסמבה לתפוס את מקומה כריקוד הברזילאי הפופולרי ביותר כתוצאה ממהפכה שנערכה
בתחום. לריקוד הוכנסו מושגים אסתטיים יותר, בתי הספר השקיעו יותר במראה, בתלבושות
ובאביזרים, בדיגלונים ובסממנים החיצוניים. נוצרה גם תחרות בין המלחינים, היוצרים
ובתי הספר לסמבה. תחרות זו גדלה לממדים של מאבק יוקרה ומימון המתמצה בתהלוכת בתי
הספר בזמן הקרנבל.

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית. 

{mospagebreak title=סמבה בקרנבל} 

סמבה בקרנבל

השירים
שנכתבים לקראת הקרנבל עוסקים בפוליטיקה, נושאים חברתיים וחיי היום יום. הם מושמעים
ברדיו מספר שבועות לפני הקרנבל וצוות מומחים מיוחד בוחר את הלהיט השנתי.

פסטיבל סמבה בגשםבימי הקרנבל
מציג כל בית ספר את מיטב להיטיו, רקדניו ונגניו. התהלוכה נעה על קרונות משא עליהם
נמצאים רקדני הסמבה ומתופפים רבים היוצרים תזמורת המכונה בטריה (
bateria).

בזמן הקרנבל
בתי הספר מתחרים במספר קטגוריות:
ריקוד, מוזיקה,
מילות השיר, וההופעה הכוללת. זכיה בתחרות נחשבת ליוקרתית מאוד.

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית.

{mospagebreak title=תת סוגים} 

תת סוגים

סמבה-קנסאו – גרסה
רומנטית ואיטית של הסמבה, המושפעת ממקצבים דרום אמריקאים כמו ה
טנגו והבולרו
ועוסקת בנושאים ליריים וטרגיים.

בוסה
נובה
– סגנון פיוז'ן בין הסמבה לג'אז,
מנוגן עם כלי נגינה אופיינים לג'אז, עם טונים וקולות רכים.

סמבה
רגאיי
,נקרא גם "סמבה דורו" או מוזיקת
אָשֶה (
axe)  – סגנון חדש יחסית (מאז 1985) שהחל
להתפתח ב
סלבדור
כמעין אלטרנטיבה לסמבה (שהפכה בזויה בעיני השחורים עקב השימוש בה בידי הלבנים).
הסגנון כולל מקצבים
קאריביים
והשפעות מוזיקליות
צפון-אמריקניות
כמו
ראפ
והיפ הופ
.

סמבה די
רודה
– ריקוד מסורתי מקובל בבהייה, מקובל גם כסגנון ריקוד במעגל הקפואירה.

ג'ונגו
ריקוד מסורתי מקובל בריו דה ז'נירו.


מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית.