בוסה נובה

עטיפת האלבום Getz/Gilberto
משמעות השם “בוסה נובה” הוא “בוסה חדשה”.
המילה “בוסה” הייתה שגורה בפי מוזיקאים בברזיל גם טרם הופעת הבוסה נובה
כסגנון מוזיקלי, והיא באה לציין ביצוע מלא חן וקסם.

 

מקורות והיסטוריה

משמעות השם “בוסה נובה” הוא “בוסה חדשה”.
המילה “בוסה” הייתה שגורה בפי מוזיקאים בברזיל גם טרם הופעת הבוסה נובה
כסגנון מוזיקלי, והיא באה לציין ביצוע מלא חן וקסם.

מקורות הבוסה נובה במוזיקה העממית הברזילאית: סמבה
אפרו-ברזילאית קצבית מצד אחד ובלאדות דייגים נוגות מאידך. אלו, יחד עם השפעות ג’אז
אמריקני, הביאו לסגנון החדש: מעין סמבה רוגעת נטולת כלי הקשה רועשים ובעלת דגש
מיוחד על הרמוניה מורכבת.

אורפאו נגרו
הבוסה נובה הוצגה לראשונה באוזני קהל ברזילאי בשנת 1958 על
ידי ז’ואו ז’ילברטו
שביצע מלחניו של ז’ובים. שנה לאחר מכן, ב-1959, כאשר יצא לאקרנים
הסרט “אורפאו נגרו” מלווה בלחניו של ז’ובים, זכה
הסגנון החדש לפופולריות גם בשאר מדינות אמריקה הלטינית. ב-1962 כבש הסגנון
את ארצות הברית עם אלבום שהקליטו נגני הג’אז הסקסופוניסט סטן גץ
והגיטריסט צ’ארלי בירד,
המוקדש לקטעי בוסה נובה של ז’ובים.

הפופולריות הבינלאומית הגדולה באה עם האלבום שיצא מייד אחר כך
בשנת 1963,
כולו לחני בוסה נובה של ז’ובים בביצוע גץ, ז’ואו ז’ילברטו ואשתו אסטרוד. רוב שירי האלבום הפכו להיטים בינלאומיים
(ביניהם הנערה מאיפנימה ו- Desafinado).

הקלטות מאוחרות יותר של זמרי ג’אז ידועים כמו אלה פיצג’רלד ופרנק סינטרה
המוקדשות לשירי בוסה נובה של ז’ובים, ביססו את מעמדה כאחד הסגנונות המשפיעים ביותר
על המוזיקה הפופולרית ומוזיקת הג’אז עד היום. בשלהי שנות ה-60 פחתה הפופולריות של הבוסה נובה, אך היא
היוותה בסיס לסגנונות חדשים במוזיקה הברזילאית, כמו הטרופיקליה וה-MPB.

{mospagebreak title=כלי נגינה}

כלי נגינה אופייניים

גיטרה קלאסית
בביצועם ה”קלאסי”, קטעי בוסה נובה הם בעיקר שירה
בליווי פריטה על מיתריה הגבוהים של גיטרה קלאסית (שלושת מיתרי הניילון), כפי שנהג
ז’ילברטו חלוץ מבצעיה. גם בעיבודים להרכבי ג’אז גדולים יישמר לגיטרה כמעט תמיד
תפקיד הקצב הבסיסי.

הפסנתר גם הוא כלי מקובל בביצוע בוסה נובה: ז’ובים כתב וביצע את קטעי
הבוסה נובה שלו בעיקר בליווי פסנתר. האפשרויות המגוונות בפסנתר גם הקלו על הגישור
וההפריה ההדדית בין סגנונות הבוסה נובה והג’אז.

תופים וכלי הקשה מהווים מרכיב פחות חיוני בבוסה נובה. עם זאת, קיים
סגנון תיפוף ייחודי לה המחקה מעט את תפקיד הטמבורין בסמבה, עם הקשות על מסגרת התוף
בלבד.

ליווי תזמורתי עשיר ומצועצע יותר מקושר לעיבודים צפון-אמריקניים,
המכונים לעתים “מוזיקת מעליות” או “מוזיקת חתונות”.

 {mospagebreak title=מבצעים וקטעים מוכרים}

ממבצעי הבוסה נובה המרכזיים

ז'ואו ז'ילברטו על גבי עטיפת האלבום Ela E Carioca
ז’ואו ז’ילברטו

אנטוניו קרלוס ז’ובים

וינישיוס דה מוראס

אסטרוד ז’ילברטו

סטן גץ

סרג’יו מנדס

 קטעי בוסה נובה מוכרים

Desafinado

The Girl from Ipanema

Aguas de Marco

One Note Samba

Felicidade

שירים ישראליים בסגנון הבוסה נובה (רשימה חלקית):

“בואי לאילת”: ליאור ייני

“מות הפרפר”: חוה אלברשטיין

“שתיקת הים”: יהודית רביץ

“מי לאהבה” (מי שלמחול
נועד): יהודית רביץ

“מעיין” (כשצוחקת מכשפת
היער): קורין אלאל

“סוזי דולצינאה”: מתי כספי

“מתוק למות בים”: אילנית

“בוסה נובה קטן”: רמי פורטיס
ושלומי ברכה
(שילוב של בוסה נובה ורוק)

“פגישה (בוסה-נובה)”: איה כורם

תורגמו ובוצעו בעברית:

“עזור לי” (מתוך “ארץ
טרופית יפה”)

“אושר” (מתוך “ארץ
טרופית יפה”)

“והגשם יבוא” (מתוך
“לילה גוב”, בביצוע גידי גוב ומיקה קרני)

רץ על הקצה / רמי פורטיס ושלומי ברכה=