חגים ואירועים באקוודור

חג
הפסחא הינו אחד החגים החשובים ביותר בלוח השנה הנוצרי. באקוודור, ארץ בה רוב
האזרחים הם נוצרים, קיימות תערוכות רבות לכבוד החג. חג הפסחא מתחיל ב"יום
ראשון של כפות התמרים" המנציח את כניסתו המפוארת של ישו לירושלים, יום
"חמישי הקדוש" הינו היום של הסעודה האחרונה, יום "שישי הקדוש"
שזהו יום הצליבה, יום "שבת הקדוש" ונסגר עם יום ראשון של התחייה. החג
נערך בכל ערי הארץ אך בכל אחת יש נגיעות קטנות המאפיינות את האזור. חג זה חל בסוף
עונת החוף של אקוודור, בדרך כלל סמוך לאמצע אפריל.

פרוססיון
(תהלוכה) –
חגיגות "השבוע הקדוש" במדינות
קתוליות בעלות מורשת ספרדית כוללות טקס מרכזי המכונה "פרוססיון" .(Procesion)זוהי
תהלוכה העוברת ברחובות העיר ומשתתפיה לובשים תלבושות מיוחדות ונושאים את ארונו של
ישו.

כמה תצוגות
דתיות של חג הפסחא באקוודור:

פרוססיון
בצ'ימבורסו –
במחוז צ'ימבורסו, האירוע המרכזי הוא
תהלוכת ה"אדון של ההצלחה הטובה", אשר מתקיימת ביום השלישי הקדוש
בריובמבה. היא מתחילה בכנסייה "לה קונספסיון", ממשיכה לאורך השדרות
החשובות ביותר של העיר ושבה לאותה הכנסייה.

ביום שישי
הקדוש נערכת פרוססיון רבת משתתפים בכפר הקתולי צ'מבו. ניתן לראות קוקורוצ'וס
(המתוודים חובשים כובעי קרטון ובד גדולים) ואנשי "פסיון" (שם המקובל
לייסורים שעבר ישו בדרכו לצליבה) שבמהלך הלילה צועדים לאורך הרחובות בכפר. אלפי
מאמינים מצטרפים לתהלוכת ה"אם הכואבת" ואדון ה"הצלחה הטובה".
קבוצות אלה צועדות עם הקוקורוצ'וס ועם לבוש לבן וסגול.

פרוססיון
בקוטופקסי
החל
מ"יום ראשון של כפות התמרים", מתקיימות תהלוכות בטאניצ'וצ'י, פוחיל
ואנגמרקה ובהן מיוצגות הנשמות הקדושות והנשמות השחורות והלבנות. הנשמות הקדושות
מהוות חלק חשוב בתהלוכות של יום חמישי ושישי הקדוש. אפשר לראות תצורות שחורות
ולבנות  של צמחי דגן המורמות על ידי
משתתפים רבים המשתמשים גם בחבלים כדי להחזיקן. בנוסף, משתתפים בתהלוכה קבוצות
גברים רכובים על סוסים המיצגים את החיילים הרומאים, שלושת המריות, והמתוודים עם
הקוקורוצ'וס, ביחד עם הסמלים הדתיים. ביום חמישי הקדוש בכיכר המרכזית של אנגמרקה נהוג
להקים את הביתן של "אווגצ'ה מיקוי" אשר אליו ניגשים מוזמנים מהיערות כדי
להתכבד ב-12 מנות אוכל שונות. כל צלחת מייצגת אחד מ-12 האפוסטולים (השליחים של
ישו) ובאירוע זה מנציחים את הסעודה האחרונה.

פרוססיון
בקיטו
התהלוכה ביום שישי
הקדוש מוקדשת לישו של הכוח הגדול. היא מתחילה בחצר כנסיית סן פרנסיסקו, עוברת בכל
המרכז ההיסטורי של העיר ומסתיימת באותה הכנסייה. אלפי אנשים מצטרפים במהלך המסלול
לדרכה של הבתולה הכואבת ולדרכו של ישו בעל הכוח הרב. מספר רב של נאמנים לדת חובשים
את הקוקורוצ'וס ואחרים מענים עצמם במכות על ידי כתרים קוצניים, סחיבה של צלבים
כבדים וכ"ו. כל זאת נעשה על מנת שירגישו את רגשות האשם של גן עדן על פני
האדמות וכדי לזכות במחילה קדושה שתקרב אותם לאמונה הנוצרית. באותו הזמן נערכים גם
אירועים אחרים כמו פסטיבלים של מוסיקה דתית. 

פרוססיון
בגואיאקיל
בכנסייה
הקהילתית, Cristo del Consuelo,
הממוקמת בדרום מזרח גואיאקיל, נערכת תהלוכה מזה כבר 40 שנה לכבוד ישו של הנחמה.
בין 400 ל 500 אלף אנשים מגיעים להוכיח את אמונתם ולהכיר תודה לישו הצלוב.  המסלול עובר בשדרת ליסרדו גרסייה ובאסואי, כדי
לרומם את מקדשה של הרוח הקדושה שם נערכים טקסים דתיים המוקדשים להנצחה.

 פרוססיון באימבבורהאחד
האירועים החשובים ביותר שנחגג במחוז אימבבורה, נערך בפסחא. אלפי אנשים מתאחדים כל
שנה בשביל להיות נוכחים בחגיגת הפסחא העליון, אשר תחילתו ביום הראשון של כפות
התמרים. בקהילה העירונית של אוטובאלו נחגג חג הפסחא עם פעילויות דת ומיצגים
צבעוניים. בולטת מאוד התערוכה של יום שישי הקדוש בקהילה האינדיאנית של קינצ'וקי,
בה מיוצגים הפסיון ומותו של ישו.

ביום שישי הקדוש
מוצגות סצינות של צליבת ישו בקוטאקצ'י והאירוע נערך בהשתתפותה של האוכלוסיה
המקומית. באטונטאקי מוצגת הויאה דולורוסה (מסלולו של ישו כאשר נשא את הצלב) במהלך
הלילה, ובמהלך היום ישנם מיצגים העוסקים בחייו, בפסיון ובמותו של ישו. המיצגים
ממוקמים מול מספר רב של בתים על מנת שכולם יוכלו לראות ולהצטרף לתהלוכה.

{mospagebreak title=אינטימי ריימי}

חג
ה"אינטי ריימי"

מטרת חג זה
היא להלל את המים, האדמה והשמש. חג זה שייך לאינדיאנים ובעבר כונה החג של "סן
פדרו" על ידי הספרדים. הוא נערך כל שנה בכל הקהילות השייכות לאיזור קוטאקצ'י,
במחוז אימבבורה. מטרת החג היא להלל ולכבד את הקציר דרך שירה, ריקוד, אמונות, טקסים
וכ"ו. מסורת החג לא נעלמה, ההפך הוא הנכון – בכל חודש יוני חוגגים את האירוע
ביתר התלהבות, בהשתתפותם של מאות תושבים אשר התכוננו לכבודו; עוד הוכחה לכך
שהתרבות האינדיאנית משמרת את שורשיה.

האינטי ריימי
מקושר למעבר הקיץ והוא נחגג בתקופה בה רוב המוצרים בשלים. החג מוכר גם כחג
ה"שפע השני". השפע הראשון הינו בחודש מרץ והשלישי בחודש ספטמבר.

לפני מאות
שנים היו מגיעות קהילות אינקה ממקומות מרוחקים, דרך נהרות והרים אימתניים. כל הדרך
נעשתה תחת קשיי הטבע והמטרה הייתה להגיע לחופיו של אגם קוויקוצ'ה, ושם לעבוד
ולהתפלל לשמש. האירוע מתפשט  בין כל כפרי
האזור, מה שהופך אותו לחשוב וגדול. במחוז אימבבורה ניתן לראות את החג בשיא האותנטיות.

ההכנות לחג
היו מתחילות זמן רב לפני המועד, ראשי הקבוצות הנקראות "cuadrillas", התכנסו במקומות הרחצה הקדושים תחת מפלים, והמטרה הייתה להפנים
את הכוחות השליליים של השטן "אומה" או "סופאי" כדי לנצח בקרב.
בסוף החג היו חוזרים למפל לצורך היטהרות, ואחר כך היו עוברים בין כפרי האזור, שם בחצרות
הבתים הוגשו צ'יצ'ה וסמורים לכבוד כולם. ביום שאחרי נערך הטקס העיקרי של חג זה ובו
נאבקים תושבי הכפר בצורה אלימה על היאחזות כיכר סן חואן שליד אוטובלו. טקס זה
מייצג את הקרב של האינדיאנים נגד הספרדים על האזור, כאשר בסופו נותרו פצועים
והרוגים לאחר "ניצחונם" של האינדיאנים.

כיום צורת
החגיגה הרבה יותר רגועה, פחות אלימה, אך עדיין מציגים את ההשתלטות על הכיכר וללחימה
הטקסית משמעות של היטהרות כדי שאפשר יהיה לחיות בהרמוניה בשארית השנה.

את חג האינטי
ריימי באימבבורה חוגגים בצורה הבאה:

יום ראשון: זה
היום החשוב ביותר  בו מתבצעת בלילה היטהרות
הילידים. טקס זה נערך בקלרה, הממוקמת דרומית לקוטאקצ'י, שם מתבצעת רחצה המונית
ובעצם זהו עיקרו של הטקס. לרחצה זו יש גישה רק לגברים לפי המסורת. הנשים נשארות
בביתן, שם הן מכינות את האוכל שיוגש לאחר הטקס.

יום שני: פוקדים את אגם קוויקוצ'ה, שם עורך שאמן טקס
היטהרות נוסף. לטקס זה מגיעים רבים ממחוזות אחרים של אקוודור.